خبر کامپیوتری
خبر سخت افزار ، نرم افزار ، آی تی و خبر های روز 
نويسندگان

دکتر غلامرضا اعوانی، چهره ماندگار فلسفه و رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران در این گفت وگو به تبیین نوع شناخت ما از پیامبر می پردازد.

 
علت خلقت در نزد خداوند، خلقت وجودی نور پیامبر بوده است، این به چه معناست؟ تفسیر دکتر اعوانی از حدیث «لولاک لما خلقت الافلاک» ، معنی ولایت پیامبر و گفتمانمعرفت نبوی و وحدت در دین مباحثی هستند که در گفت وگو با این استاد فلسفه اسلامی بیان شده است.
 
گفت وگوی ما را با این استاد فلسفه می خوانید:
 
حدیثی داریم که علت خلق افلاک، خلق وجود پیامبر است. این بیان قدسی را چگونه تفسیر می کنید؟ 
 
معرفت به حق در کاملترین وجه در انسان محقق شده است و غایت کاملترین انسان کامل به نحو اخص، حضرت رسول(ص) است که غایت خلق عالم بوده است. حضرت محمد(ص) وجودی است که غایت معرفت بشری است که به کاملترین وجهی محقق شده است.
تفسیر عرفانی حدیث قدسی «لولاک لما خلقت الافلاک» یعنی فعل بدون غایت، فعل عبث است و انجام فعل عبث از خداوند تبارک و تعالی سزوار نیست، اما غایت خلق عالم چیست؟ چه غرضی در خلقت عالم بوده است؟ غایت نه اینکه برای خودش بوده باشد بلکه یک غایت ذاتی است. اینکه خداوند شناخته شود.
 
خداوند خودش را می شناخت اما به وسیله غیر خودش شناخته نبود؛ اصلا غیری وجود نداشت. چنانکه ابن عربی می گوید: انسان خودش را می بیند اما دیدن خود در آینه با دیدن او توسط دیگر فرق دارد. خداوند خود را می دید و می شناخت اما دیدن او و شناخته شدن خودش در مظهر غیر ذات است. هدف خلقت این بوده که شناخته شود.
 
یعنی رابطه مستقیمی بید معرف خدا و معرفت پیامبر وجود دارد. چنانکه اگر پیامبر را به خوبی نشناسیم ، امکان شناخت وسیع خداوند نیز ناقص یا ناممکن خواهد بود. این درست است؟
 
در حدیث قدسی آمده «كنت كنزاً مخفياً فاحببت أن أعرف، فخلقت الخلق لكي أعرف» من گنج پنهانی بودم دوست داشتم كه شناخته شوم. بنابراین خلق را آفريدم تا شناخته شوم. بنابراین معرفت حق خارج از ذات خودش مراد بوده است. معرفت حق در واقع همان خداشناسی است که غایت دین هم هست.
 
معرفت به حق در کاملترین وجه در انسان محقق شده است، حتی در فرشتگان محقق نشده است. قرآن هم این مطلب را تأیید می کند «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ: و جن و انس را نيافريدم جز براى آنكه مرا بپرستند.»(آیه 56 سوره ذاریات).
 
طرز عبادت به معرفت بستگی دارد و کمال عبادت معرفت است. عبادت بدون معرفت ارزشی ندارد و در واقع معرفت و عبادت یک چیز است. بنابراین خداوند عالم را خلق کرد برای عبودیت، و کمال عبودیت در حضرت محمد رسول الله(ص) وجود دارد که می گوئیم «عبده و رسوله».
غایت انسان به طور کلی و انسان کامل به نحو خاص و کاملترین انسان کامل به نحو اخص، حضرت محمد رسول الله(ص) که در واقع غرض و غایت خلق عالم بوده است. بنابراین شاید مراد از «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ: و تو را جز رحمتى براى جهانيان نفرستاديم.»(آیه 107 سوره انبیاء) همین باشد. حضرت محمد(ص) رحمتی است که اصل و غایت وجود است و وجود نازنین و مبارکی است که غایت معرفت بشری است که به کاملترین وجهی محقق شده است.
 
تعریف گفتمانی که با رسول الله و ولایت پیامبرانه او شکل گرفته است، یک مختصات معرفتی ویژه ای دارد که با گفتمان های دیگر متفاوت است. از منظر همه پیامبران، البته دین یکی است. این منظر را در چه شاخصه هایی باید تعریف کرد؟ به تعبیری حقیقت این دین دارای چه ویژگی مهمی خواهد بود؟
 
دين بايد وجه الهي داشته باشد و داراي جنبه يي باشد كه از آن به جنبه «يد الحقي» تعبير مي كنند، يعني آن طرفي كه طرف خ داست، اصلابدون خداوند معنايي نخواهد داشت. جنبه يدالحقي را «ولايت» مي گويند و ديني كه جنبه يدالحقي نداشته باشد، دين نيست. ولايت يعني وجهي از دين كه انسان را به خدا مي رساند، ولايت در لغت به معناي قرب است، دو عدد متوالي و نزديك به هم كه فاصله يي نداشته باشند. ولايت مايه تقرب بنده به خداوند است، دين جنبه يدالحقي دارد كه خطاب به انسان است. بنابراين هيچ دين الهي نمي تواند از وجه ولايت جدا باشد. 
 
اين امر اختصاص به اسلام ندارد، چنانچه كه عرفا و حكما در اين باره بحث هاي بسياري مطرح كرده اند. حقيقت دين ولايت است: يعني هر رسولي اولاو بالذات ولي است، ولي علاوه بر ولايت، نبوت و رسالت را هم داراست، اگر ولايت نداشت، اصلانمي توانست نبي و رسول باشد. با مطالعه در اديان مختلف به اين نتيجه مي رسيم كه ولايت نه تنها در اسلام باطن دين است، بلكه در هر دين الهي، ولايت درك و حقيقت دين است. دين بدون ولايت، دين نيست. حضرت رسول(ص) ختم نبوت هستند، اما اين پايان راه دين اسلام نيست، چون ولايت باقي است، بعد از حضرت رسول(ص) دوره آغاز ولايت است و باطن نبوت كه ولايت است، بر ظهور دور ولايت است. عرفان و تشيع، هر دو بر مساله ولايت تاكيد مي كنند. عرفان هم مبتني بر ولايت است، هيچ عارفي نيست كه مساله ولايت را در راس عرفان خود قرار ندهد. تشيع نيز همين گونه است و از اين لحاظ عرفان و تشيع به واسطه اصل مشترك ولايت به هم نزديك هستند، اما اختلافات جزيي هم دارند. 
 
جانشين پيامبر(ص) بايد ولي باشد و ولايت داشته باشد، چون وراثتي كه از پيامبر(ص) مي ماند، ولايت است، چون با ختم نبوت ديگر نبوت به ارث برده نمي شود، طبق حديث مشهور «العلماء ورثه الانبياء» علما هم بايد ولايت داشته باشند تا وارث انبياء باشند. عالمي كه وارث پيامبر(ص) است، بايد جنبه ولايت الهيه در او قوي باشد. بنابراين اعتقاد شيعيان بر اين است كه بعد از رسول خدا(ص) و پايان يافتن ختم نبوت، آن كسي كه وصي ايشان بود و شايستگي اين را داشت كه جانشين ايشان باشد، بايد ولي باشد و صفت ولايت او محفوظ باشد و ولايت هم باطن نبوت است. ولايت است كه مي تواند وارث حقيقي پيامبر(ص) باشد، چون روح او نزديك ترين روح به پيامبر(ص) است: زيرا ولايت الهي ايشان را دارد و اين شخص، تنها شخص اميرالمومنين(ع) است كه به نظر عرفا و تشيع ايشان ولي كامل است و مظهر اسماي حسني و روح همه انبيا و اولياست.
 
اینکه ائمه هدی استمرار پیامبران هستند و همچنین اینکه در میلاد پیامبر وائمه نقل می شود شادی آنها، شادی همه مسلمانان است و مساله « کلهم نورالواحد» را از نگاه علمی و فلسفه اسلامی چگونه می توان تبیین کرد؟ 
 
از حضرت رسول(ص) منقول است كه فرمودند: «من اَراد اَن ينظر الي نوح في عزمه و موسي في علمه و عيسي في ورعه فلينظر الي علي بن ابيطالب (ع): اگر كسي بخواهد به نوح (ع) در تصميمي كه داشت و به موسي(ع) در علمش و به عيسي(ع) در ورعش بنگرد، علي بن ابيطالب(ع) را ببيند». يعني ايشان جامع نبوت و ولايت همه اوليا و انبياست، يا به تعبيري كه ابن عربي دارد، «فبعد رسول الله(ص) علي ابن ابيطالب(ع) امام العالمين و سر الانبياء اجمعين» است و اين مقام همه ائمه(ع) و بعضي از اولياست. بعد از ائمه(ع) علما هستند كه اگرچه به حد آنها نيستند، ولي ولايت دارند.
 
همچنين ابن عربي در آثارش در مورد حضرت مهدي(عج) هم مطالبي دارد و از ايشان به خاتم الاوصيا تعبير مي كند. ايشان در واقع وارث بحق رسول الله(ص) و وارث بحق ايشان و عالم حقيقي دين است. نه تنها ارث جسماني از حضرت رسول(ص)، بلكه ارث روحاني و معنوي هم از ايشان بردند و وارث ولايت و وارث حقيقي ايشان بودند و البته همه ائمه(ع) ما اين گونه بودند و عرفا اينها را قبول دارند: چنانچه مولانا در اشعارش آورده است. اگر باطن شيعه ولايت باشد، همه عرفا قايل به ولايت و سالك راه ولايت هستند و بنابراين ائمه(ع) را نمونه اعلاي ولايت مي دانند.
 
همه عرفا اين گونه هستند، مثلاكتاب فتوحات ابن عربي را ببينيد كه در مورد ائمه(ع) ما چه مي گويد، در بسياري از قسمت هاي كتاب به امام جعفر صادق (ع) و... اشاره دارد. در فصل سلمان در تفسير حديث «سلمان منا اهل البيت(ع)»، در مورد اهل بيت(ع) و مقام آنها مفصل صحبت مي كند. ابتدا در مورد مقام و علوم سلمان صحبت مي كند و بعد مي گويد اين سلمان از اهل بيت(ع) است، پس مقام اهل بيت(ع) تا كجاست؟! 
 
ابن عربي در اين بخش تمام آياتي را كه شيعه معتقد است در مقام اهل بيت(ع) نازل شده، آورده و تفسير مي كند. آيه «قُل لّا اسْالُكمْ عليهِ اجْرا إِلّا الْمودّه فِي الْقُرْبي» را مي آورد و به تفصيل در اين مورد صحبت مي كند و مي گويد پيامبر(ص) يك چيز از ما خواسته و آن ولايت و دوستي اهل بيت(ع) است و تاكيد مي كند كه ما بايد اين خواسته رسول الله(ص) را كه در واقع خواسته خداوند بوده و از زبان حضرت رسول(ص) بيان شده، اجابت كنيم «قُلْ ما سالْتُكم مِّنْ اجْرٍ فهُو لكمْ: بگو هر مزدي كه از شما خواستم از آن خودتان» اين ولايت براي به كمال رساندن ما است.
 
پس ما بايد براي رضاي حضرت رسول(ص) هر كاري را براي محبت اهل بيت(ع) انجام دهيم و چيزهايي مي گويد كه حتي ما شيعيان اينها را نمي گوييم. در مورد سلمان مي گويد كه ايشان داراي علم لدني و... است كه كس ديگري اين مقام و علم را ندارد و در پايان بحث مي گويد: اي مسلمانان ببينيد! اگر كسي كه منسوب به اهل بيت(ع) است اين مقام را دارد، خود اهل بيت(ع) چه مقامي دارند؟! و در آثار ديگر هم وارد اين مباحث مي شود كه اگر همه اين موارد را كه در مدح اهل بيت(ع) مي گويد، جمع آوري كنيم، يك كتاب مي شود.
سوالات کاردانی , کارشناسی , ارشد , فراگیر پیام نور
موضوعات مرتبط: عناوین اخبار ...، مذهبی، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 26 آذر 1395برچسب:امام , پیامبر,حضرت,امامان معصوم,حضرت رسول ص, ] [ ] [ پیمان ذبیحی ]

به گزارش  حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برخی سؤال می‌کنند که چرا از میان 124 هزار پیامبر مرسل تنها چهار پیامبر در رکاب حضرت قائم(عج) قرار می‌گیرند؟ آیا تفاوتی بوده که باعث شد این پیامبران انتخاب شوند؟چرا از میان پیامبران فقط چهار نفر در رکاب امام زمان(عج) قرار می‌گیرند؟

 
در پاسخ باید گفت که در روایات بسیاری به رجعت رسول اکرم(ص)، ائمه اطهار(ع)، و پیامبرانی؛ نظیر اسماعیل بن حزقیل[1] که در راه خدا آزار فراوان دیده‌اند، و قومشان آنها را یاری نکردند، تصریح شده است؛ از این‌رو از روایات برمی‌آید که پیامبران زیادی رجعت خواهند نمود و منحصر به چهار پیامبر مرسل نیست؛ مانند این‌که امام صادق(ع) فرمود: «این سخن خداى متعال که می‌فرماید: "همانا ما پیامبران خود و کسانى را که ایمان آورده‌اند در زندگى دنیا و در روزى که گواهان بر می‌خیزند یارى و نصرت می‌نمائیم"،[2] به خدا قسم که درباره رجعت است، به جهت این‌که بسیاری از پیامبران در دنیا نصرت و یاری نشدند».[3]
 
به‌علاوه؛ بنابر روایات چهار نفر از انبیا هم‌چنان زنده هستند که دو نفر از آنان یعنی خضر(ع) و إلیاس(ع) بر روی زمین زندگی می‌کنند و دو نفرشان جناب ادریس(ع) و عیسى(ع) در آسمان‌اند: خضر، عیسى، الیاس و ادریس؛[4] نه این‌که مرده باشند و بعد هنگام ظهور امام مهدی(عج) رجعت نمایند.
 
به هر حال؛ شاید بتوان درباره حکمت رجعت تعدادی از پیامبرانی که رجعت می‌کنند، چنین گفت که ایجاد فرصت براى آنها بشود؛ پیامبرانى که در زندگى خود نسبت به دیگر پیامبران، موفقیت کمتری داشتند و یارى نشدند و مردم، آنها را تنها گذاشتند و نتوانستند ظرفیت‌هاى وجودى خود را تحقّق بخشند، هنگام ظهور امام مهدی(عج) این فرصت را می‌یابند که آن ظرفیت‌ها را به فعلیت برسانند و به کمال لایق خویش دست یابند. از این ره‌گذر، مردم جهان نیز بهره‌مند می‌شوند.
 
 
پی‌نوشت‌ها:
[1]. ر. ک: «مقصود از اسماعیل در سوره مریم»، سؤال 21362.
[2]. غافر، 51.
[3]. حلی، حسن بن سلیمان بن محمد، مختصر البصائر، ص 91 – 92، قم، مؤسسة النشر الإسلامی، چاپ اول، 1421ق؛ جزائری، نعمت الله، النور المبین فی قصص الأنبیاء و المرسلین، ص 4، قم، مکتبة آیة الله المرعشی النجفی، چاپ اول، 1404ق.
[4]. ر. ک: «زندگی طولانی بعضی از پیامبران»، سؤال 1643؛ «جایگاه عیسی(ع) در آخرالزمان»، سؤال 23697؛ «زندگی‌نامه حضرت ادریس(ع)»، سؤال 1712؛ «زندگی‌نامه الیاس نبی»، سؤال 64434.
 
منبع: اسلام کوئست
سوالات کاردانی , کارشناسی , ارشد , فراگیر پیام نور
موضوعات مرتبط: عناوین اخبار ...، مذهبی، مقاله، اجتماعی، ،
برچسب‌ها:
[ شنبه 13 شهريور 1395برچسب: امام زمان ، انبیا ، حضرت خضر ، ادریس ، رجعت, ] [ ] [ پیمان ذبیحی ]
 

چیزی که گمشده مؤمن است، حکمت و دانش است، رهبر انقلاب شب‌های جمعه در قم درس اخلاق می‌دادند، هم آقایان اهل علم می‌آمدند و هم کسبه بازار، این یعنی همه آن‌ها دنبال حکمت بودند و از درس و جلسه ایشان بهره می‌بردند، اما الان طوری شده که اگر کسبه بازار بیایند، اهل علم دیگر نمی‌آیند، یا اگر اهل علم بیایند، کسبه بازار دیگر نمی‌آیند، آیا این درست است؟!

 

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مرحوم آیت‌الله عبدالکریم حق‌شناس در یکی از درس‌های اخلاق خود به موضوع «رابطه تهذیب اخلاق با توفیقات الهی» اشاره کرد که مشروح آن در ادامه می‌آید:
 

*همه، حتی بازاری‌ها باید دنبال علم باشند

چیزی که گمشده مؤمن است، حکمت و دانش است، رهبر انقلاب شب‌های جمعه در قم درس اخلاق می‌دادند، هم آقایان اهل علم می‌آمدند و هم کسبه بازار، این یعنی همه آن‌ها دنبال حکمت بودند و از درس و جلسه ایشان بهره می‌بردند، اما الان طوری شده که اگر کسبه بازار بیایند، اهل علم دیگر نمی‌آیند، یا اگر اهل علم بیایند، کسبه بازار دیگر نمی‌آیند، آیا این درست است؟!
 

مگر جلسه خلاق مهم است که کجا و برای چه کسانی تشکیل شده است، حکمت هر جا که باشد، مؤمن دنبالش می‌رود، واقعاً اگر یک نفر در محله جحودها درس اخلاق بدهد، انسان باید برود و استفاده کند، چه ربطی دارد که کجا و برای چه کسانی برقرار شده است، در محله یهودی‌ها است، خب باشد! حکمت گمشده مؤمن است، هیج چیزی قلب مؤمن را اشباع نمی‌کند مگر قال الصادق و قال الباقر.
 

این حرف که وقتی ما هستیم، نباید کسبه بیایند و هر وقت آن‌ها باشند، ما نباید برویم، غلط است، قربانت برود، او بیاید، من نیایم، آن نیاید، من بیایم و ... حرف بچه‌ها است، نه مؤمنی که دنبال حکمت است!
 

انسان باید بداند که برنامه فردایش چیست، باید ببیند چرا توفیق کارها را از دست می‌دهد و در جا می‌زند، در حکمت عملی مکتب امام صادق(ع) من باید آن قدر کار کنم که امشب، برنامه فردایم را به من ابلاغ کنند، آیا من فردا صبح به جماعت صبح موفق می‌شوم یا نه، آیا فردا ظهر به جماعت موفق می‌شوم یا نه، من مکلف نیستم که بگویم چه کسانی این طور هستند، ولی همین قدر بگویم که در بین شما اشخاص آگاهی هستند که می‌دانند برنامه فردایشان چیست!


*بالاتر از ملاقات بدون مقدمه با امام زمان(عج) چیست

من قبلاً عرض کردم و باز هم عرض می‌کنم که این مطلب، از ملاقات با امام زمان(عج) بالاتر است، البته اگر کسی با حضرت سنخیت پیدا کند و به محضر ایشان مشرف شود بحث دیگری است، اما آنچه برای ما فضیلت است و باید برای تحصیل آن تلاش کنیم، این است که آن قدر در حکمت عملی مکتب اهل بیت(ع) پیش برویم که بدانیم برنامه فردایمان چیست، به ما ابلاغ کنند که چیزی مانع شده که فردا ظهر به جماعت موفق نمی‌شویم، یا چرا امشب به نمازشب موفق نخواهیم شد!

 

اگر انسان به اینجا برسد، آن وقت می‌فهمد که مانع و رادع چیست و چه عواملی باعث شده که توفیق از او سلب شود؟ لذا درصدد اصلاح بر می‌آید و تلاش می‌کند که مشکل را حل کند تا توفیقش از بین نرود و مثلاً نماز شب از او فوت نشود! بله در نظر ما این چیزها اهمیت ندارد، اما اولیای خدا، حیات قلبشان در تهجد و مناجات سحر است، آن‌ها با نماز شب زمینه توفیق جماعت را مهیا می‌کنند.
 

*باید محسن بود تا به رحمت الهی نزدیک شوید

وقتی از جناب ابوذر سؤال کردند که ما چگونه هستیم و کار ما چگونه است؟ فرمود: عمل‌هایتان را بر کتاب خدا عرضه کنید تا معلوم شود چطور هستید؟ چون پروردگار فرموده که ابرار در بهشت و نعیمند و فجار در جحیم و آتشند، آن مرد گفت که پس رحمت خدا کجاست؟ شما که این همه دم از رحمت می‌زنید و می‌گویید: خدا ارحم الارحمین است،‌ جایی برای رحمت الهی نگذاشتید و همه همه چیز را به عمل انسان برگردانید، پس رحمت خدا کجاست؟ ابوذر فرمود: «إِنَّ رَحْمَتَ اللّهِ قَرِیبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِینَ ».

 
 

سوالات کاردانی , کارشناسی , ارشد , فراگیر پیام نور
موضوعات مرتبط: مذهبی، مقاله، ،
برچسب‌ها:
[ شنبه 11 ارديبهشت 1395برچسب:امام زمان(عج),امام,امام زمان(عج), ] [ ] [ پیمان ذبیحی ]

سال ۶۵ تابلویی از تمثال حضرت‌علی(ع) اثر علی‌اشرف والی به نمایش درآمد که براساس تصدیق مراجع و تأیید علمای حوزه علمیه شبیه‌ترین نقاشی به چهره امیرالمؤمنین(ع) شناخته شد.

امام علی  شبیه‌ترین نقاشی به چهره امیرالمؤمنین(ع)براساس تصدیق مراجع/عکس

به گزارش سرویس دینی جام نیـوز،علی‌اشرف والی؛ استاد پیشکسوت نقاشی ۱۱ دی سال ۱۳۸۹ به دلیل کهولت سن، چشم از جهان فرو بست و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) آرام می‌گیرد؛ هنرمندی که رهبر معظم انقلاب به پاس هنر متعهد او، درگذشتش را تسلیت گفتند.

اما آنچه موجب شد علی‌اشرف والی، آوازه‌ای بیشتر از یک هنرمند نقاش پیدا کند اتفاقی بود که در دوران نوجوانی برای او افتاد؛ رؤیای صادقه‌ای که در خواب می‌بیند و همین امر موجب می‌شود تا با وجود آنکه تا آن لحظه قرابتی با عالم هنر نداشته است، تصمیم بگیرد تا این هنر را به بهترین وجه بیاموزد و حتی در دوران جوانی رشته دانشگاهی خود را در دانشکده هنرهای زیبا، نقاشی انتخاب کند.

اما بهتر است ماجرایی که در نوجوانی برای وی رخ داد و سبب شیفتگی او به هنر نقاشی شده را از زبان خود استاد بشنویم:«۱۳ ساله بودم که رؤیای صادقه‌ای را دیدم؛ در خواب با چهره نورانی مردی مواجه شدم که آنقدر برایم آشنا بود که انگار سالیان سال بود می‌شناسمش، آری او کسی نبود جز علی بن ابیطالب(ع). از آن زمان عزم خود را جزم کردم تا هنر نقاشی را فرا گیرم تا شاید بتوانم آنچه را که در خواب دیدم روی بوم پیاده کنم».

والی در دانشکده از محضر اساتیدی همچون علی‌محمد حیدریان، رفیع حالتی بهره برد و البته در این سیر هنری بیشتر از همه اسماعیل آشتیانی او را در استفاده از شیوه‌های کلاسیک در طرح و رنگ یاری رساند.

ممارست و مجاهدت والی برای آموختن تمام اسلوب و فنون هنر نقاشی سالها به طول می‌انجامد و در این زمان او مجموعه‌ای از آثار خود را در زمینه نگارگری، تذهیب، صفحه آرایی و حتی خوشنویسی خلق و در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

سال ۴۴ بود که این هنرمند فقید، تصمیم می‌گیرد، هدف عالی خود از فراگیری هنر نقاشی را عملی کند؛ پس دست به کار خلق تابلویی می‌شود که ۲۱ سال از عمر هنری خود را به آن اختصاص می‌دهد، تابلویی که با حساسیت وی مو به مو منطبق با همان چیزی که در نوجوانی آن را به خواب دیده بود اجرا شد.

سال ۶۵ تابلو به نمایش درمی‌آورد؛ بسیاری از جمله مراجع و علمای حوزه‌های علمیه آن را دیدند و با توجه به مصادیق و مشاهداتی که در مورد چهره ظاهری حضرت علی(ع) در مکتوبات مذهبی وجود داشت، همگی به تصدیق آن پرداخته و به زعم ایشان این اثر، شبیه‌ترین نقاشی به تمثال مبارک حضرت امیر(ع) شناخته شد.

اما شبیه‌ترین نقاشی به تمثال مبارک حضرت علی(ع) اکنون در موزه آستان قدس رضوی است؛ ویژگی بارز این اثر آن است که برخلاف سایر نقاشی‌هایی که معمولاً از تمثال حضرت‌علی(ع) سراغ داریم که به دست ایشان ذوالفقار داده شده است، در این نقاشی ذوالفقار به زمین گذاشته شده و قرآن در دستان ایشان قرار گرفته است.

 

ایکنا

سوالات کاردانی , کارشناسی , ارشد , فراگیر پیام نور
موضوعات مرتبط: عناوین اخبار ...، مذهبی، مقاله، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 2 ارديبهشت 1395برچسب:چهره امیرالمؤمنین(ع),چهره امیرالمؤمنین(ع),,شبیه‌ترین نقاشی, ] [ ] [ پیمان ذبیحی ]
حجت الاسلام رمضانعلی زاده با اشاره به ارتباط ماه رجب با حضرت حجت(عج) گفت: خواندن سه دعا در مفاتیح الجنان برای ماه رجب وارد شده که هر سه از ناحیه امام عصر(عج) به دست ما رسیده است.

به گزارش سرویس دینی جام نیـوز، حجت الاسلام عباس رمضانعلی زاده، از کارشناسان مهدوی درباره ارتباط ماه رجب با امام زمان (عج) اظهار کرد: ما در مفاتیح سه دعا داریم که خواندن آنها در ماه رجب وارد شده است و اتفاقا این سه دعا از ناحیه امام عصر (عج) به دست ما رسیده است.

 

 وی افزود: یکی از این دعاها، توقیعی است که نائب خاص امام، «محمد بن عثمان بن سعید» از ناحیه مقدسه گرفته و مطرح کرده است و با این فراز شروع می شود: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَعَانِي جَمِيعِ مَا يَدْعُوكَ بِهِ وُلاَةُ أَمْرِكَ...خدایا من تو را می خوانم به همه آنچه که والیان امر تو به واسطه آن تو را می خوانند» این دعا در کتاب «مفاتیح الجنان» در بخش اعمال ماه رجب ذکر شده و در فرازی از آن می فرماید: «لَا فَرْقَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهَا إلَّا أَنَّهُمْ عِبَادُكَ وَ خَلْقُكَ؛ بارالها میان تو و میان محمد و آل محمد (ص) تفاوتی نیست مگر اینکه آنها بنده و مخلوق تو هستند.»

 

 این کارشناس مهدویت در توضیح و تبیین این فراز از دعای ویژه ی ماه رجب گفت: این فراز می تواند پاسخ شبهه های غلوکنندگان درباره ائمه علیه السلام باشد که به صراحت آنها را بنده و مخلوق خداوند معرفی می کند و می فرماید: «آنها بندگان و مخلوقات خدا هستند.»

 

 حجت الاسلام رمضانعلی زاده تاکید کرد: دومین دعای ویژه ای که در ماه رجب توصیه شده توقیعی است از«حسین بن روح نوبختی» (از نواب خاص امام زمان (عج) که ایرانی نیز بوده است) که در خلال این دعا توصیه شده است که در ماه رجب به دو مولود این ماه متوسل شویم. این دو نیز در کتاب مفاتیح الجنان و در همان بخش موجود است.

 

 وی در ادامه با اشاره به سومین دعا یا به عبارت درست زیارت ویژه رجب بیان کرد: دعای سوم که در اصل یک زیارت نامه عام است نیز از طریق «حسین بن روح نوبختی» نقل شده است که با آن می توان همه ائمه علیه السلام  را زیارت کرد و در حرم همه امامان (ع) قابلیت قرائت دارد. این زیارت نامه دارای مضامین و محتوای بلندی است.

 

 حجت الاسلام رمضانعلی زاده در بخش دیگری از سخنان خود به مناسبت های مختلف ماه رجب و نحوه ی بهره مندی از آنها برای ارتباط با امام زمان (عج) و مباحث مهدوی اشاره و ابراز کرد: در رابطه با مناسبت های ماه رجب باید توجه داشته باشیم که ماه رجب با ولادت امام باقر علیه السلام  آغاز شد. «باقرالعلوم» به معنای شکافنده علوم انبیاء و مرسلین است. اگر امام باقر علیه السلام شکافنده علوم هستند، امام مهدی (عج) نیز آورنده علوم هستند. چرا که بر اساس روایات علم 27 حرف است که از اول خلقت تا زمان ظهور تنها دو حرف آن کشف می شود و 25 حرف باقیمانده در زمان ظهور و با آمدن امام (عج)‌ کشف خواهد شد.

 

 وی یادآور شد: روز سوم رجب نیز مصادف بود با شهادت امام هادی علیه السلام که ایشان در رابطه با مباحث مهدوی فرمایشی دارند مبنی بر این که «اگر علمای ربانی در زمان غیبت مهدی عجل الله تعالی فرجه نبودند و مردم را از شک و شبهه های دشمنان نسبت به دین آگاه نمی کردند، همگان مرتد می شدند.» روز نهم رجب خجسته سالروز ولادت امام جواد علیه السلام است، موضوع امامت امام جواد (ع) در سن خردسالی خود بسترساز پذیرش امامت یک کودک در مذهب تشیع است. تا زمان امام جواد علیه السلام چنین چیزی سابقه نداشته است و امامت آن حضرت و همچنین امام هادی علیهما السلام در سن خردسالی، شرایط را به گونه ای رقم زد که پذیرش امامت حضرت مهدی علیه السلام در پنج سالگی برای شیعیان دشوار نباشد.

 

 حجت الاسلام رمضانعلی زاده در ادامه با اشاره به روز نیمه رجب و سالروز شهادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها تصریح کرد: شان و مقام این بانوی مجلله ی مکرمه تا حدی است که حضرت حجت علیه السلام به سید بن طاووس فرمودند: «سلام ما را به شیعیان برسان و بگو که برای تعجیل در امر فرج، عمه ام زینب سلام الله علیها را واسطه قرار دهند.»

 

 وی در همین رابطه گفت: اگر در نیمه رجب «اعمال ام داود» انجام می شود باید گفت «ام داود» این امت حضرت زینب سلام الله علیها است. «ام داود» نام زنی است که فرزندش در بغداد در بند و زندان بود و او برای آزادی پسرش از محضر امام صادق علیه السلام درخواست دعایی کرد و امام (ع)‌ اعمال ویژه ای را به او آموختند که پس از انجام آن فرزندش آزاد شد. اما ما می بینیم که حضرت زینب سلام الله علیها حتی دو فرزند خویش را در راه امام زمانش حضرت اباعبدالله علیه السلام تقدیم می کند.

 

 این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به 27 رجب و بعثت پیامبر اعظم صل الله علیه وآله خاطرنشان کرد: از مناسبت های بزرگ ماه رجب، مسئله مبعث نبی مکرم اسلام (ص) است. این رویداد ارتباط وسیع و وثیقی با موضوع مهدویت دارد. نخست ارتباط آن مسئله شباهت های محمد آخر(خاتم الاوصیا) با محمد اول (خاتم الانبیاء) است. همچنان که پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) برای تکمیل و تتمیم مکارم اخلاق مبعوث شدند، امام باقر علیه السلام می فرمایند که: «مهدی ماعجل الله تعالی فرجه نیز برای تکمیل اخلاق می آید.»

 

 وی در پایان یادآور شد: رسول گرامی اسلام (ص)‌ با شرک و بت پرستی مبارزه کرد و حضرت حجت (عج) نیز با شرک و بت پرستی مبارزه می کنند. با این تفاوت که بت های زمان پیامبر (ص) از سنگ و چوب بود و بت های زمان امام مهدی علیه السلام سخت تر از آن هستند. چرا که شامل افکار انحرافی و قرائت های مختلف و برداشت ها و تفسیر به رأی ها از قرآن است و بسیاری از مسلمین با استناد به همین برداشت های شخصی خود از قرآن و تفسیر به رأی از آیات کتاب الهی، به مقابله با امام زمان علیه السلام برمی خیزند.

مشرق

 

سوالات کاردانی , کارشناسی , ارشد , فراگیر پیام نور
موضوعات مرتبط: عناوین اخبار ...، مذهبی، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 2 ارديبهشت 1395برچسب:ماه رجب, امام زمان(عج),امام,امامان معصوم, ] [ ] [ پیمان ذبیحی ]
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 9 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره سایت

سلام خوش آمدید ..
آرشيو مطالب
آذر 1395
مهر 1395 شهريور 1395 ارديبهشت 1395 فروردين 1395 اسفند 1394 بهمن 1394 مهر 1394 مرداد 1394 تير 1394 خرداد 1394 شهريور 1393 اسفند 1392
امکانات وب

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 49
بازدید ماه : 111
بازدید کل : 96651
تعداد مطالب : 80
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1