خبر کامپیوتری خبر سخت افزار ، نرم افزار ، آی تی و خبر های روز
| ||
|
دکتر غلامرضا اعوانی، چهره ماندگار فلسفه و رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران در این گفت وگو به تبیین نوع شناخت ما از پیامبر می پردازد. علت خلقت در نزد خداوند، خلقت وجودی نور پیامبر بوده است، این به چه معناست؟ تفسیر دکتر اعوانی از حدیث «لولاک لما خلقت الافلاک» ، معنی ولایت پیامبر و گفتمانمعرفت نبوی و وحدت در دین مباحثی هستند که در گفت وگو با این استاد فلسفه اسلامی بیان شده است.
گفت وگوی ما را با این استاد فلسفه می خوانید:
حدیثی داریم که علت خلق افلاک، خلق وجود پیامبر است. این بیان قدسی را چگونه تفسیر می کنید؟
معرفت به حق در کاملترین وجه در انسان محقق شده است و غایت کاملترین انسان کامل به نحو اخص، حضرت رسول(ص) است که غایت خلق عالم بوده است. حضرت محمد(ص) وجودی است که غایت معرفت بشری است که به کاملترین وجهی محقق شده است.
تفسیر عرفانی حدیث قدسی «لولاک لما خلقت الافلاک» یعنی فعل بدون غایت، فعل عبث است و انجام فعل عبث از خداوند تبارک و تعالی سزوار نیست، اما غایت خلق عالم چیست؟ چه غرضی در خلقت عالم بوده است؟ غایت نه اینکه برای خودش بوده باشد بلکه یک غایت ذاتی است. اینکه خداوند شناخته شود.
خداوند خودش را می شناخت اما به وسیله غیر خودش شناخته نبود؛ اصلا غیری وجود نداشت. چنانکه ابن عربی می گوید: انسان خودش را می بیند اما دیدن خود در آینه با دیدن او توسط دیگر فرق دارد. خداوند خود را می دید و می شناخت اما دیدن او و شناخته شدن خودش در مظهر غیر ذات است. هدف خلقت این بوده که شناخته شود.
یعنی رابطه مستقیمی بید معرف خدا و معرفت پیامبر وجود دارد. چنانکه اگر پیامبر را به خوبی نشناسیم ، امکان شناخت وسیع خداوند نیز ناقص یا ناممکن خواهد بود. این درست است؟
در حدیث قدسی آمده «كنت كنزاً مخفياً فاحببت أن أعرف، فخلقت الخلق لكي أعرف» من گنج پنهانی بودم دوست داشتم كه شناخته شوم. بنابراین خلق را آفريدم تا شناخته شوم. بنابراین معرفت حق خارج از ذات خودش مراد بوده است. معرفت حق در واقع همان خداشناسی است که غایت دین هم هست.
معرفت به حق در کاملترین وجه در انسان محقق شده است، حتی در فرشتگان محقق نشده است. قرآن هم این مطلب را تأیید می کند «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ: و جن و انس را نيافريدم جز براى آنكه مرا بپرستند.»(آیه 56 سوره ذاریات).
طرز عبادت به معرفت بستگی دارد و کمال عبادت معرفت است. عبادت بدون معرفت ارزشی ندارد و در واقع معرفت و عبادت یک چیز است. بنابراین خداوند عالم را خلق کرد برای عبودیت، و کمال عبودیت در حضرت محمد رسول الله(ص) وجود دارد که می گوئیم «عبده و رسوله».
غایت انسان به طور کلی و انسان کامل به نحو خاص و کاملترین انسان کامل به نحو اخص، حضرت محمد رسول الله(ص) که در واقع غرض و غایت خلق عالم بوده است. بنابراین شاید مراد از «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ: و تو را جز رحمتى براى جهانيان نفرستاديم.»(آیه 107 سوره انبیاء) همین باشد. حضرت محمد(ص) رحمتی است که اصل و غایت وجود است و وجود نازنین و مبارکی است که غایت معرفت بشری است که به کاملترین وجهی محقق شده است.
تعریف گفتمانی که با رسول الله و ولایت پیامبرانه او شکل گرفته است، یک مختصات معرفتی ویژه ای دارد که با گفتمان های دیگر متفاوت است. از منظر همه پیامبران، البته دین یکی است. این منظر را در چه شاخصه هایی باید تعریف کرد؟ به تعبیری حقیقت این دین دارای چه ویژگی مهمی خواهد بود؟
دين بايد وجه الهي داشته باشد و داراي جنبه يي باشد كه از آن به جنبه «يد الحقي» تعبير مي كنند، يعني آن طرفي كه طرف خ داست، اصلابدون خداوند معنايي نخواهد داشت. جنبه يدالحقي را «ولايت» مي گويند و ديني كه جنبه يدالحقي نداشته باشد، دين نيست. ولايت يعني وجهي از دين كه انسان را به خدا مي رساند، ولايت در لغت به معناي قرب است، دو عدد متوالي و نزديك به هم كه فاصله يي نداشته باشند. ولايت مايه تقرب بنده به خداوند است، دين جنبه يدالحقي دارد كه خطاب به انسان است. بنابراين هيچ دين الهي نمي تواند از وجه ولايت جدا باشد.
اين امر اختصاص به اسلام ندارد، چنانچه كه عرفا و حكما در اين باره بحث هاي بسياري مطرح كرده اند. حقيقت دين ولايت است: يعني هر رسولي اولاو بالذات ولي است، ولي علاوه بر ولايت، نبوت و رسالت را هم داراست، اگر ولايت نداشت، اصلانمي توانست نبي و رسول باشد. با مطالعه در اديان مختلف به اين نتيجه مي رسيم كه ولايت نه تنها در اسلام باطن دين است، بلكه در هر دين الهي، ولايت درك و حقيقت دين است. دين بدون ولايت، دين نيست. حضرت رسول(ص) ختم نبوت هستند، اما اين پايان راه دين اسلام نيست، چون ولايت باقي است، بعد از حضرت رسول(ص) دوره آغاز ولايت است و باطن نبوت كه ولايت است، بر ظهور دور ولايت است. عرفان و تشيع، هر دو بر مساله ولايت تاكيد مي كنند. عرفان هم مبتني بر ولايت است، هيچ عارفي نيست كه مساله ولايت را در راس عرفان خود قرار ندهد. تشيع نيز همين گونه است و از اين لحاظ عرفان و تشيع به واسطه اصل مشترك ولايت به هم نزديك هستند، اما اختلافات جزيي هم دارند.
جانشين پيامبر(ص) بايد ولي باشد و ولايت داشته باشد، چون وراثتي كه از پيامبر(ص) مي ماند، ولايت است، چون با ختم نبوت ديگر نبوت به ارث برده نمي شود، طبق حديث مشهور «العلماء ورثه الانبياء» علما هم بايد ولايت داشته باشند تا وارث انبياء باشند. عالمي كه وارث پيامبر(ص) است، بايد جنبه ولايت الهيه در او قوي باشد. بنابراين اعتقاد شيعيان بر اين است كه بعد از رسول خدا(ص) و پايان يافتن ختم نبوت، آن كسي كه وصي ايشان بود و شايستگي اين را داشت كه جانشين ايشان باشد، بايد ولي باشد و صفت ولايت او محفوظ باشد و ولايت هم باطن نبوت است. ولايت است كه مي تواند وارث حقيقي پيامبر(ص) باشد، چون روح او نزديك ترين روح به پيامبر(ص) است: زيرا ولايت الهي ايشان را دارد و اين شخص، تنها شخص اميرالمومنين(ع) است كه به نظر عرفا و تشيع ايشان ولي كامل است و مظهر اسماي حسني و روح همه انبيا و اولياست.
اینکه ائمه هدی استمرار پیامبران هستند و همچنین اینکه در میلاد پیامبر وائمه نقل می شود شادی آنها، شادی همه مسلمانان است و مساله « کلهم نورالواحد» را از نگاه علمی و فلسفه اسلامی چگونه می توان تبیین کرد؟
از حضرت رسول(ص) منقول است كه فرمودند: «من اَراد اَن ينظر الي نوح في عزمه و موسي في علمه و عيسي في ورعه فلينظر الي علي بن ابيطالب (ع): اگر كسي بخواهد به نوح (ع) در تصميمي كه داشت و به موسي(ع) در علمش و به عيسي(ع) در ورعش بنگرد، علي بن ابيطالب(ع) را ببيند». يعني ايشان جامع نبوت و ولايت همه اوليا و انبياست، يا به تعبيري كه ابن عربي دارد، «فبعد رسول الله(ص) علي ابن ابيطالب(ع) امام العالمين و سر الانبياء اجمعين» است و اين مقام همه ائمه(ع) و بعضي از اولياست. بعد از ائمه(ع) علما هستند كه اگرچه به حد آنها نيستند، ولي ولايت دارند.
همچنين ابن عربي در آثارش در مورد حضرت مهدي(عج) هم مطالبي دارد و از ايشان به خاتم الاوصيا تعبير مي كند. ايشان در واقع وارث بحق رسول الله(ص) و وارث بحق ايشان و عالم حقيقي دين است. نه تنها ارث جسماني از حضرت رسول(ص)، بلكه ارث روحاني و معنوي هم از ايشان بردند و وارث ولايت و وارث حقيقي ايشان بودند و البته همه ائمه(ع) ما اين گونه بودند و عرفا اينها را قبول دارند: چنانچه مولانا در اشعارش آورده است. اگر باطن شيعه ولايت باشد، همه عرفا قايل به ولايت و سالك راه ولايت هستند و بنابراين ائمه(ع) را نمونه اعلاي ولايت مي دانند.
همه عرفا اين گونه هستند، مثلاكتاب فتوحات ابن عربي را ببينيد كه در مورد ائمه(ع) ما چه مي گويد، در بسياري از قسمت هاي كتاب به امام جعفر صادق (ع) و... اشاره دارد. در فصل سلمان در تفسير حديث «سلمان منا اهل البيت(ع)»، در مورد اهل بيت(ع) و مقام آنها مفصل صحبت مي كند. ابتدا در مورد مقام و علوم سلمان صحبت مي كند و بعد مي گويد اين سلمان از اهل بيت(ع) است، پس مقام اهل بيت(ع) تا كجاست؟!
ابن عربي در اين بخش تمام آياتي را كه شيعه معتقد است در مقام اهل بيت(ع) نازل شده، آورده و تفسير مي كند. آيه «قُل لّا اسْالُكمْ عليهِ اجْرا إِلّا الْمودّه فِي الْقُرْبي» را مي آورد و به تفصيل در اين مورد صحبت مي كند و مي گويد پيامبر(ص) يك چيز از ما خواسته و آن ولايت و دوستي اهل بيت(ع) است و تاكيد مي كند كه ما بايد اين خواسته رسول الله(ص) را كه در واقع خواسته خداوند بوده و از زبان حضرت رسول(ص) بيان شده، اجابت كنيم «قُلْ ما سالْتُكم مِّنْ اجْرٍ فهُو لكمْ: بگو هر مزدي كه از شما خواستم از آن خودتان» اين ولايت براي به كمال رساندن ما است.
پس ما بايد براي رضاي حضرت رسول(ص) هر كاري را براي محبت اهل بيت(ع) انجام دهيم و چيزهايي مي گويد كه حتي ما شيعيان اينها را نمي گوييم. در مورد سلمان مي گويد كه ايشان داراي علم لدني و... است كه كس ديگري اين مقام و علم را ندارد و در پايان بحث مي گويد: اي مسلمانان ببينيد! اگر كسي كه منسوب به اهل بيت(ع) است اين مقام را دارد، خود اهل بيت(ع) چه مقامي دارند؟! و در آثار ديگر هم وارد اين مباحث مي شود كه اگر همه اين موارد را كه در مدح اهل بيت(ع) مي گويد، جمع آوري كنيم، يك كتاب مي شود.
موضوعات مرتبط: عناوین اخبار ...، مذهبی، ، برچسبها:
این کتاب به صورت یک فایل الکترونیکی که درقالب یک فایل فشرده برای شما عزیزان آماده کرده ایم... با ذکر یک صلوات بر روی کلمه دانلود کلیک کنید>>>>> دانلود
موضوعات مرتبط: جزوه های دانشگاهی، ، برچسبها: [ دو شنبه 19 مهر 1395برچسب:کامپیوتر,جزوه,زبان ماشین,جزوه درسی,زبان ماشین و اسمبلی, ] [ ] [ پیمان ذبیحی ]
به گزارش خبرنگار دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بسیاری از کاربران هنگامی که از گوشی های هوشمند استفاده می کنند مایل هستند تا از طریقی یک کابل USB (مانند فلش مموری یا هارد یا ...) را به گوشی خود متصل کنند. چیزی که مسلّم است، این است که کابل USB مستقیما به گوشی متصل نمی شود و برای اتصال آن به یک مبدل نیاز است.
موضوعات مرتبط: کامپیوتری، سخت افزار، ، برچسبها: [ شنبه 17 مهر 1395برچسب: او تی جی ، کابل او تی جی ، otg ، کابل otg ، دانشنامه آی تی, ] [ ] [ پیمان ذبیحی ]
در زمان های گذشته و پیش از به وجود آمدن دهکده جهانی اینترنت افراد برای رفع نیازها و جمع آوری اطلاعات خود مجبور به پیمودن راه های طولانی بودند. برخی اطلاعات با خواندن روزنامه و کتاب به دست می آمد و برخی دیگر را با جستجوهای عملی قابل دسترس بود. رفته رفته با پیشرفت تکنولوری این مسیر هموار تر شد تا اینکه پدیده ای به نام دهکده جهانی اینترنت بوجود آمد و شاید روزی بشر فکر نمی کرد که گستره ارتباطاتش به جایی برسد که با یک کلیک به دنیای دیگری وارد شود. سامانهای جهانی از شبکه های رایانهای به هم پیوسته و به عبارت بهتر اینترنت از میلیون ها شبکه خصوصی، عمومی، دانشگاهی، تجاری و دولتی در اندازه های محلی و کوچک تا جهانی و بسیار بزرگ تشکیل شده است که با آرایه وسیعی از فناوری های الکترونیکی و نوری به هم متصل شدهاند. با پیشرفت های گسترده علم و فناوری اینترنت نیز از رشد خوبی برخوردار شد و کاربران زیادی را به سمت و سوی خود جلب کرد.
رفته رفته وب سایت ها و وبلاگ ها جای خود را به شبکه های اجتماعی و نرم افزار های پیام رسان دادند. باتمامی این گسترش، رشد و سهولتی که اینترنت در زندگی روزمره ایجاد کرده است اما از معایب بی شماری نیز بر خوردار می باشد.
فرض کنید شما یک محقق هستید و برای به دست آوردن مطالب خود نیاز به منابع گوناگونی دارید و برخلاف گذشته دیگر نیازی نیست که مسیرهای طولانی را برای جمع آوری مطالب طی کنید و به جای صرف وقت و هزینه و رفتن به کتابخانه، به اینترنت مراجعه و با تایپ کردن مطلب مورد نظر، هزاران هزار مطلب را جستجو و مطالعه می کنید.
استفاده روزانه از اینترنت فضایی را برای کلاهبرداران بوجود آورده که تنها با در اختیار داشتن چند کلمه کاربردی و مورد نیاز کاربران و همچنین کلید واژه های خاص، آنها را به سایت های مختلف و نا مرتبط هدایت و در نتیجه به نحوی موتورهای جستجو را به اشتباه بیاندازند و در واقع کلیک دزدی کنند. واژه کلیک دزدی یا «Click jacking»در واقع روش هوشمندانهای است که هکرها برای ترغیب کاربران به کلیک کردن روی آیکن و یا فایلی ویروسی به کار میگیرند.
شایان ذکر است بدانید واژه "Clic jacking " توسط آرمیا گراسمن و رابرت هانسمن در سال 2008 به وجود آمد.
در برخی موارد سایت ها به منظور افزایش بازدید و بالارفتن کلیک خود اقدام به ایجاد صفحات دروغین می کنند و برای جذب بازدید کننده بیشتر و ارتقای رتبه خود، به این ترفند متوسل می شوند. در کلیک دزدی کاربر بدون این که بداند ممکن است با یک کلیک ساده چه اتفاقات ناگواری برای سیستمش رخ بدهد، در دام هکرها میافتد.
هکرها به عنوان مثال با روش و آگهی های وسوسه بر انگیزی مانند :" هرگز روی این فایل کلیک نکنید" کاربر خود را ترغیب می کنند تا روی لینک موردنظر کلیک کنند غافل از اینکه پشت این اتفاق، هکری قصد تخریب سیستم وی و دسترسی به اطلاعاتش را دارد.
برای جلو گیری از بروز چنین مشکلاتی به شما را هکار هایی توصیه می کنیم:
اول اینکه از باز کردن لینک های مشکوک بپرهیزید چرا که صفحات مخرب کاربر را به کلیک روی لینکهایی سوق می دهد که توضیحاتی جذاب دارد.
دوم اینکه ممکن است فایل مخرب اینترنتی از جانب هکر توسط یک ایمیل ساده ویدیویی ارسال شود و کلیک روی آن منجر به اجرایی شدن فایل شده و در نتیجه به صفحه مورد نظر هکر متصل می شود.
سوم اینکه اگر شما از موتور جستجوی FireFax استفاده میکنید ، حتما افزونه و یا نرم افزار کاربردی No Script که برای وبگردی ایمن در این موتور جستجو می باشد را نصب کنید؛ زیرا این افزونه در مواردی که از اسکریپت های مخرب برای کلیک دزدی استفاده شده باشد، از حملات ممکن جلوگیری میکند.
چهارم اینکه قبل از کلیک کردن روی لینک جذاب تبلیغاتی ، به قسمت «URL» یا همان آدرس اینترنتی آن که با نگه داشتن ماوس روی لینک نشان داده میشود، نگاه کنید و مطمئن شوید که این آدرس با آدرس اصلی وبسایت که در نوار آدرس مرورگر است، همخوانی داشته باشد و یا حتما با توضیحاتی که برای لینک مورد نظر نوشته شده است مطابقت داشته باشد. در صورت عدم اطمینان از کلیک روی آن مطلب خودداری کنید.
گزارش از زینب نیک صفت
انتهای پیام/ موضوعات مرتبط: عناوین اخبار ...، کامپیوتری، نرم افزاری، فناوری ها، اینترنت، ، برچسبها: [ شنبه 17 مهر 1395برچسب: کلیک دزدی ، هکر ، هک ، کلیک دزد ، لطفا کلیک نکنید ، اینترنت ، تکنولوژی ، روش هوشمندانه ، Click jacking ، فضای مجازی, ] [ ] [ پیمان ذبیحی ]
آشنایی با شغل مهندس صنایعدر بازار رقابتی امروز، شرکت ها و سازمان ها برای بقا و رسیدن به اهداف خود باید از منابع موجود خود اعم از مالی و غیرمالی به صورت بهینه استفاده کنند تا هزینه های خود را به حداقل برسانند. علاوه بر این موارد تلاش در جهت افزایش کیفیت محصولات و خدمات در کنار بکارگیری نوآوری های مختلف، در موفقیت آنها بسیار موثر است. مهندسی صنایع ابزاری اساسی و موثر است که به مدیران و صاحبان شرکت ها و سازمان ها در انجام موارد فوق یاری می رساند. وظایف مهندس صنایع
برای دانلود نیز بر روی دانلود کلیک کنید >>>>> دانلود موضوعات مرتبط: مقاله، ، برچسبها: |
|
[ طراحی : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin ] |